Vianoce už v septembri?

Poznáte to. Je koniec septembra, letné slnko sa pred pár dňami schovalo a vy sa tešíte na pravú peknú jeseň s babím letom, červenými listami a polievkou z tekvice Hokajdo. Potom ale navštívite najbližšie nákupné centrum a to práve vystavilo svoju každoročnú vianočnú výzdobu. Ako je to možné?

V súlade s celosvetovými trendami sa aj u nás snažia jednotlivé značky a predajcovia čo najviac zarobiť na žičlivej Vianočnej atmosfére. Pre našinca je však nesúlad ročných období, sviatkov a nákupných zliav priam očividný, najmä po štyridsaťročnej socialistickej ére, počas ktorej Vianoce začínali v decembri radou na banány .

Dôvodom, prečo reťazce začínajú predávať atmosféru Vianoc už v septembri je niekoľko. Hlavne nadnárodný predajcovia vsádzajú na stratégiu takzvaného upozorňovania, teda neustále pripomínajú klientom, že už je čas nakupovať na Vianoce. Pri prvej návšteve obchodu s adventnými kalendármi Vám je ich prítomnosť nepríjemná, po čase si však zvyknete a o pár týždňov si uvedomíte, že kúpiť ozdoby na stromček pre deti by bolo potrebné už teraz.

Podľa niektorých analitykov sa dátum upozorňovania na predvianočný zhon posúva neustále na skorší termín. Predajcovia dúfajú, že s naťahovaním vianočného obdobia sa im podarí aj predať väčšie množstvo tovaru. Vianočný sortiment rozširujú iba postupne, aby zákazníci neboli zhrození, že odrazu už majú kupovať kompletnú vianočnú nádielku pre svoje rodiny.

Podľa niektorých je takýto prístup manipuláciou, aby zákazníci minuli čo najviac. Napríklad malé deti môžu mať o vianočný sortiment veľký záujem a s tým, ako ich v obchodoch opakovane vidia, môžu rodičov neustále žiadať o kúpu toho či onoho, až ich rodičia podľahnú a danú vec kúpia. Podľa psychológov ide v o nátlak zo strany predajcov a zákazníci by sa mali snažiť kupovať iba to, o čom sú skutočnosti presvedčení, že to v danú chvíľu potrebujú. Inak sa nám predstava Vianoc a vianočného nakupovania zmení na šedú honbu za tovarom.