Kde nakupujú Slováci na internete

Pred necelým desaťročím sme si ani nevedeli predstaviť, že je možné doslova žiť cez internet. Pozdravovať priateľov, hovoriť im o svojich zážitkoch, ukazovať známym fotografie, telefonovať s rodinou v zahraničí a nakupovať prakticky všetok tovar. Dnes je to možné. Napriek tomu, že u nás ani nákupné centrá nezívajú prázdnotou a Slováci milujú nakupovanie a často si ho vychutnávajú ako víkendový program, nákupných portálov je u nás ako maku. Ako nakupujú Slováci na internete?

Najčastejším dôvodom nákupu na internete sú cena a špecifickosť tovaru. To, čo by ste zaplatili v kamennej predajni navyše ako príplatok za udržiavanie predajne pri nakupovaní cez e-shop neplatíte, na druhej strane musíte počítať často s celkom drahým poštovným. Existuje veľké množstvo e-shopov so špecifickým tovarom, najmä detským, športovým, výživovými doplnkami či kozmetikou. V roku 2017 získali špeciálnu cenu Heuréky za najlepší e-shop vnimavehracky.sk, ponúkajúce špeciálne hračky pre deti, lavpet.sk pre milovníkov zvierat a enikibeniki.sk, predávajúci tovar pre tehotné a mamičky. Inak najpopulárnejšími e-shopmi boli mall.sk ako absolútny víťaz, z iných odvetví napríklad alza.sk v elektronike a feedo.sk s tovarom pre deti.

Dnes už tak ako v iných európskych krajinách majú svoj e-shop aj štandardné a dobre známe značky. Tesco ponúka dovoz online špecifikovaného tovaru až domov, módne značky a reťazce majú kompletnú ponuku na svojich stránkach. Kedysi známe katalógové firmy síce naďalej posielajú tlačené materiály, predaj však prebieha najmä cez internet, v súčasnosti je známa napr. značka bonprix.

Hoci pred necelou dekádou ešte Slováci veľmi neverili napr. plateniu kartou cez internet, dnes ide o bežne používaný spôsob nakupovania. Vďaka nemu sa objednáva aj na zahraničných stránkach veľmi jednoducho. Hoci najznámejší internetový predajca Amazon ešte na Slovensko tovar oficiálne neexpeduje, populárnymi nákupnými stránkami sú napr. Ebay, ale aj čínsky Aliexpress. Hoci je pri takomto nakupovaní potrebné vyššie poštovné a dlhší čas dodania, cena býva spravidla nižšia, s možnosťou nákupu aj opotrebovaných vecí. Budú Slováci v budúcnosti siahať po online nakupovaní častejšie, alebo sa nakupovanie v kamenných obchodoch stane nostalgickou módou?